Friday, November 18, 2005

چه بايد کرد، قسمت دوم

خلاصه بحث اعدام
در بحث قبل طرفداران و مخالفان حکم اعدام دلايل خود رو تشريح کردند. به طور خلاصه، مخالفان معتقد هستند که بدی را با بدی نميتوان جبران کرد و گرفتن جان هرکس، انسانی نيست و حکم اعدام از ميزان جرم در جامعه نمی کاهد. موافقان معتقد هستند که اعدام باعث جلوگيری از ارتکاب به جرم ميشود، جامعه را از شر قاتل خلاص ميکند و در آخر خيلی از طرفداران معتقد هستند که چون حکم اعدام حکم قران و اسلام است، پس الهی ميباشد و بايد اجرا شود. اميدوارم در اين خلاصه مطلب مهمی رو فراموش نکرده باشم.
نتيجه گيری شخصی من تا به اينجا اينست که در مورد اينکه اعدام از ارتکاب به جرم پيشگيری ميکند يا نه، استدلال هيچيک از دو گروه کامل و قانع کننده نيست. مثالهای آماری استدلالهای هر دو گروه رو رد ميکنند. من پيشنهاد ميکنم در ادامه بحث قبلی به اين مطلب بپردازيم:
آيا احکام اسلامی الهی و لازم الاجرا هستند؟
اگر جواب شما مثبت است، لطفاً اول بگوييد منابع احکام اسلامی کدامها هستند؟ چگونه ميتوان ثابت کرد که هريک از اين منابع مطمئن هستند؟ اگر تصور ميکنيد که احکام اسلامی الهی نيستند، لطفاً مثال بياوريد.
با توجه به اينکه اين بحث مستقيماً مربوط به اعتقادات گروهی از دوستان ميشود، از شما خواهش ميکنم که در بيان عقايد خود کمال دقت را به کار ببريد تا به هيچ طرز تفکری توهين نشود.
شاد و پيروز باشيد

2 Comments:

At 11:22 AM, Blogger najafi said...

سلام
ببینید وقتی راجع به رفتار های یه تفکر حرف می زنیم مثل پازل می مونه نمی تونیم یه قطعه اش رو برداریم و بذاریم تو یه تفکر دیگه
فکر کنم که بحث باز هم مجبور می شه از جای بیس تری شروع شه
این جمله رو هم موید این مطلب می دونم
اگر جواب شما مثبت است، لطفاً اول بگوييد منابع احکام اسلامی کدامها هستند؟ چگونه ميتوان ثابت کرد که هريک از اين منابع مطمئن هستند؟
یا حق

 
At 3:09 AM, Blogger کوروش said...

فاطمه جان
راستش متوجه منظورت اصلاً نشدم. من نميگم قسمتی از احکام اسلامی رو برداريم جايی استفاده کنيم. ميگم اولاً از کجا بايد اين احکام رو پيدا کرد، بعد از کجا معلوم اين منابع مطمئن هستند
شاد باشی

 

Post a Comment

<< Home