Thursday, July 07, 2005

بحث اول، اختيار، سخن چهارم

بود و من هم اينجا ميگذارم که شما نظر بدين comment اين سوال و جوابها توی
يه دوست بينام، اين سوال رو مطرح کرده:

تصميمات ما بر اساس افکار ما است. افکار ما در مغز ماست. مغز ما يک موجود بيولوژيکی است و از قوانين فيزيک پيروی ميکند. و همه حواس و افکار ما در واقع حاصل يک سری فعل و انفعالات الکترو-شيميايی در مغز ماست. پس براه داده های مشخص محيطی و پارامتر های مغز، کاملا بايد بتوانيم با شبيهسازی تصميم گيری مغز را پيش بينی کنيم. پس اعمال ما نتيجه قوانين فيزيک است. پس اختيار کجاست ؟ البته من به اختيار عميقاً معتقدم ولی جواب اين سوال برايم روشن نيست. ممنونم اگر نظرتون را بگوييد.


حميد جواب داده
مقدّماتی که گفتين رو من قبول ندارم! اوّل شما اونا رو نشون بدين که صحیحن تا من ادامه بدم!اون چند جمله اوّلتون دقيق که نيست هيچ، اصلاً اعتباری ندارن.کی گفته که همه چيز از مغز مياد؟ اين ماه کسانيه که مادّی نگاه ميکنن و هيچ بعه ديگری برای انسان قایل نيستن. من موافق اون خط های اوّل و نتيجه حاصلش نيستم.


و من ميگم
سلام دوست عزيز بينام
من هم مثل حميد فکر ميکنم بعضی از چيز های که اولش ميگی اشتباهه:
اولاً به نظر من تصميمات ما فقط بر اساس افکار ما نيست، بلکه احساسات هم خيلی مهم هستن. تا به حال نشده يکی رو ببينی از همون لحظه اول ازش خوشت نياد (يا بياد)؟ اگر فقط فکر بود که هيچ پيشداوری مطرح نبود. تا به حال نشده در مورد يه تصميم گيری، دلت يه چيز بگه عقلت يه چيز؟ به نظر من رفتار ما و تصميمات ما بر اساس افکار و احساسات ماست.
در مورد قوانين فيزيکی گفتی. ياداوری کنم که تا فقط يک قرن پيش همه فکر ميکردن دنيا تابع قوانين فيزيک کلاسيکه. حالا ميدونيم که نصف دنيا از اين قوانين پيروی نميکنه. از کجا معلوم که غير از فيزيک قوانين ديگری نباشند که بشر هنوز نميشناسه؟ پديده های متافيزيک خيلی زياد هستن. جالب اينجاست که هنوز شناخت ما از مغز انقدر ناچيز هست که به هيچوجه نميشه گفت که مغز کنترل اعمال ما رو بر عهده داره.

3 Comments:

At 9:37 AM, Blogger کوروش said...

حامد جان
سؤالت واضح نيست.
اولاً قوانين فيزيکی همجا صادق نيستن. چون اولاً همه قوانين فيزيکی شناخته شده نيستن، دوم خيلی پديده ها با فيزيک مغايرت دارن.
بعد مشکل دوم اينه که خودت حرف خودت رو نقض ميکنی: ميگی قوانين فيزيکی همه جا صادقن، ولی مغز تابع اونها نيست! اين قسمت حرفت رو نفهميدم. سؤالت رو هم همينجور

 
At 2:28 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام، من همون بينام هستم ولي اسمم اميره
به نظرم جواب آقاي كورش همونطور كه حميد آقا در پست بعدي گفتن منطقي نيست و احساسات رو هم مي شه با همون استدلال به مغز مربوط كرد.
ولي جواب حميد آقا رو قبول دارم : هنوز مغز اونقدر ناشناخته هست كه نتونيم راحت دربارش نظر بديم. ولي فكر مي كنم به خاطر همين ناشناختگيش، رابطه مغز با روح براي علم مي تونه يه بحث خيلي جالب باشه. كه مثلا آيا علم به جايي مي رسه كه مي بينه سيگنال هاي مغزي خود به خود و بدون هيچ علت فيزيكي توليد مي شن و يا يه جور ديگه. ولي ديگه بقيش به بحث اصلي مربوط نمي شه.
از جواباتون ممنونم

 
At 3:50 AM, Blogger کوروش said...

Amir jaan
man ham manzooram az harf zadan dar mored ehsasat, rabt dadan e oon be rooh bood. moshkel inja bood ke ma hanooz dar mored rooh harfi nazade boodim o maloom nabood ke to vojood rooh ro ghabool dari ya na. hala ke dari pas ye kam jolotar mirim.
agar dobare bekham javab bedam, tasmimat va raftar e ma tahte control e maghz va rooh e mast. in nazare mane. maghz ro shayad roozi beshe ba fizik tozih dad, rooh ro fekr nemikonam.
Amir jaan ye adrese email be man bede ke inja ozv beshi age maayel hasti.
shaad bashid

 

Post a Comment

<< Home